تشخیص پودر پسته اصل از تقلبی + راهکارهایی برای تست پودر پسته تقلبی

پودر پسته تقلبی

پسته یکی از آجیل‌هایی است که برای تهیه بسیاری از فرآورده‌ها از جمله مغز و خلال پسته، پودر پسته، کره پسته و بسیاری از محصولات صنایع غذا و شیرینی استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بحث درباره پودر پسته، ویژگی‌ها و روش‌های تهیه و تشخیص پودر پسته تقلبی بپردازیم.

از این محصول می‌توان در بسیاری از غذاها، دسرها، کیک‌ها، بستنی‌ها و شیرینی‌ها استفاده کرد و از طعم فوق‌العاده آن لذت برد. البته با توجه به قیمت بالای پسته و پودر آن بسیاری از افراد به‌دنبال فروشگاه‌هایی هستند که با توجه به نیاز خود این محصول را با قیمت ارزان و کیفیت مناسب خریداری کنند. بنابراین، تشخیص پودر پسته اصل از تقلبی در این شرایط بسیار مهم و ضروری است.

تشخیص پودر پسته تقلبی

ویژگی‌های پودر پسته اصل برای تشخیص پودر پسته تقلبی

به‌طورکلی پسته انواع مختلفی دارد و بسته به نوع آن قیمت‌های متفاوتی هم پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال، قیمت پسته دامغان نسبت به قیمت پسته زرند یا قیمت مغز پسته متفاوت است یا اگر قیمت مغز پسته قزوین را با کرمان مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که قیمت مغز پسته قزوین بالاتر از کرمان است و باید برای آن هزینه بیشتری بپردازید. اما ممکن است برای عده زیادی از افراد تشخیص پودر پسته تقلبی از اصل مشکل یا غیرممکن باشد.

به‌همین دلیل بهتر است برای تشخیص مرغوب بودن محصول به ویژگی‌های زیر توجه کنید:

بررسی برچسب محصول

در برچسب محصول، باید نام و نشان تجاری، تاریخ تولید و انقضا، محل تولید و شماره مجوز سازمان بهداشت و درمان ذکر شده باشد.

بررسی رنگ و بو

پودر پسته مرغوب، رنگ طبیعی و بوی خاص و اصیل پسته را دارد. درصورتی‌که رنگ یا بوی آن غیرطبیعی باشد یا بوی کهنگی و کپک بدهد، از خرید آن خودداری کنید.

بررسی کیفیت

پودر پسته مرغوب، بافت نرم و خمیری دارد. درصورتی‌که بافت آن سفت و خشک باشد، احتمال تقلب وجود دارد.

بررسی قیمت

قیمت پودر پسته مرغوب، بالاتر از تقلبی است. درصورتی‌که قیمت آن بسیار پایین و نامعقول باشد، احتمال تقلب وجود دارد.

خرید از مراکز معتبر

بهتر است پودر پسته را از مراکز معتبر و با نام و رسم ثبت‌شده خریداری کنید.

با رعایت نکات بالا می‌توانید پودر پسته تقلبی را بشناسید و نوع مرغوب آن را خریداری کنید. همان‌طور که گفته شد، قیمت پودر پسته در بازار نیز به کیفیت آن بستگی دارد. شما می‌توانید پودر پسته ارزان قیمت را با کیفیت پایین خریداری کنید اما کارایی، طعم و خواص نوع ارگانیک و اصل را ندارد و از همه مهم‌تر، ممکن است فاسد و سمی باشد.

ویژگی‌های پودر پسته اصل برای تشخیص پودر پسته تقلبی

انواع روش‌های تهیه پودر پسته تقلبی

در کشور ما کارخانه‌های مختلفی به تولید پودر پسته مشغول هستند و آن را در کیفیت‌ها، وزن‌ها و قیمت‌های مختلف به بازار عرضه می‌کنند. در کنار برندهای معروف و معتبر، برخی تولیدی‌ها پودر پسته تقلبی، رنگ‌شده یا کهنه را با برچسب یا بدون برچسب به فروش می‌رسانند که در این مورد خریداران باید کاملا هشیار و آگاه باشند تا در دام فروشندگان سودجو گرفتار نشوند. پودر پسته تقلبی نیز مانند انواع اصلی، در بسته‌بندی‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود و شرکت‌های صنعتی آن را در بسته‌بندی‌های پلاستیکی، شیشه‌ای و فلزی به فروش می‌رسانند که هرکدام قیمت‌های متفاوتی دارند.

متاسفانه، تهیه پودر پسته تقلبی به دلایل و روش‌های مختلفی انجام می‌شود که عبارتند از:

استفاده از پسته‌های نامرغوب

در برخی موارد، پسته‌هایی که برای تولید پودر پسته استفاده می‌شود، نامرغوب و با کیفیت پایین هستند.

افزودن مواد شیمیایی

برخی تولیدکنندگان برای افزایش وزن و حجم پودر پسته یا تغلیظ طعم و عطر آن، از مواد شیمیایی مانند سولفات آمونیوم و سایر مواد شیمیایی مضر استفاده می‌کنند.

تغییر رنگ و بو

برخی تولیدکنندگان برای جلب توجه و فروش بیشتر، رنگ و بوی پودر پسته را تغییر می‌دهند که ممکن است باعث مسمومیت شود.

استفاده از پودر پسته کهنه

در برخی موارد، تولیدکنندگان از پسته‌های کهنه یا کپک‌زده و فاسد برای تولید پودر پسته استفاده می‌کنند که باعث کاهش کیفیت و ارزش غذایی پودر می‌شود. در هنگام تشخیص پودر پسته تقلبی از اصل حتما باید به عطر و طعم آن توجه کنید.

مواد افزودنی

برخی تولیدکنندگان برای بهبود طعم و ماندگاری پودر پسته، از مواد افزودنی نامناسب استفاده می‌کنند که باعث کاهش کیفیت آن می‌شود.

نحوه تشخیص پودر پسته تقلبی

برای تشخیص پودر پسته تقلبی، روش‌های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمایش شیمیایی: این روش شامل آزمایش‌های شیمیایی مختلف است که برای تشخیص اجزای پودر پسته استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، با تست کردن نمونه پودر پسته با مواد شیمیایی خاص، می‌توان اجزای مختلف آن را شناسایی کرد و اگر نمونه تقلبی باشد، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای در نتایج آزمایش‌ها دیده خواهد شد.
  • آزمایش فیزیکی: در این روش، خصوصیات فیزیکی پودر پسته بررسی می‌شود. به‌عنوان مثال، با استفاده از میکروسکوپ و یا دستگاه‌های دیگر، می‌توان ساختار و شکل پودر پسته را مشاهده کرد که در صورت تقلب، تفاوت پودر پسته تقلبی از اصل مشخص می‌شود.
  • آزمایش حسی: در این روش، نمونه پودر پسته به‌عنوان یک محصول خوراکی، برای تست ارائه می‌شود. افراد با بررسی و تست پودر پسته، تفاوت‌های فاحش در طعم و بوی آن را تشخیص می‌دهند.
  • آزمایش DNA: این روش که کاملا تخصصی و پرهزینه است، شامل بررسی DNA نمونه پودر پسته است. با استفاده از این روش، می‌توان نمونه پودر پسته را با نمونه‌های اصلی مقایسه کرد و در صورت تقلب، تفاوت‌ DNA نمونه اصلی با انواع تقلبی مشخص خواهد شد.

سریعترین روش برای تشخیص پودر پسته های اصلی و تقلبی

سخن پایانی

بعد از خرید پودر پسته مرغوب باز هم باید نکاتی را رعایت کنید تا فاسد نشود. با انتقال پودر پسته به ظرف دربسته از آن در برابر رطوبت و کپک محافظت کنید. پودر پسته را در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و اگر می‌خواهید ماندگاری بیشتری داشته باشد، آن را در یخچال یا فریزر بگذارید. در این مقاله درباره ویژگی‌های پودر پسته مرغوب و نحوه تشخیص پودر پسته تقلبی صحبت کردیم. شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ با ما درمیان بگذارید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *